És obligatori utilitzar els mitjans electrònics per relacionar-se amb les Administracions públiques (AP) quan l’interessat és un/a:

• Persona jurídica.
• Entitat sense personalitat jurídica.
• Professional de col·legiació obligatòria.
• Treballador públic (per al tràmits que realitza per la seva condició d’empleat públic).

A més, tinguem en compte que altres col·lectius també poden estar obligats a relacionar-se electrònicament amb les AP si s’ha establert reglamentàriament així.

El cas concret dels treballadors autònoms

Amb caràcter general, les persones físiques poden escollir si es relacionen amb les AP per mitjans electrònics o bé, utilitzen els altres canals previstos a la normativa (per exemple, el canal presencial o les oficines de correus).

Els treballadors autònoms són persones físiques i, en conseqüència, no estan obligats a relacionar-se electrònicament amb les AP.

Tot i així, cada vegada és més habitual que les AP estableixin l’ús obligatori del canal electrònic per als treballadors autònoms per a les actuacions que duen a terme per raó de la seva activitat professional; és el cas de les següents disposicions:

• Decret 76/2020, de 4 d’agost, d’Administració Digital (art.73).
• Llei 18/2020, del 28 de desembre, de facilitació de l’activitat econòmica (art.6).

Una persona obligada a l’ús del canal electrònic, pot presentar un escrit presencialment?

En principi, no. La normativa no preveu excepcions per les quals una persona obligada a utilitzar el canal electrònic pot presentar un escrit presencialment.

Què podem fer si es dona el cas?

Primer, acceptar la sol·licitud (o el tràmit) i enregistrar el document d’entrada.

A continuació, informar a la persona que està obligada a relacionar-se electrònicament amb l’AP i que, per aquest motiu, se’l requerirà per esmenar la sol·licitud per tal de presentar-la per mitjans electrònics.

També cal avisar a la persona que si no respon al requeriment, s’entendrà desistida la sol·licitud.

Davant de situacions com la descrita, us facilitem algunes bones pràctiques per a que les valoreu per aplicar-les a la vostra organització:

• Fer el requeriment de forma simultània a l’enregistrament d’entrada de la sol·licitud (mitjançant una notificació per compareixença espontània).
• Facilitar a les oficines d’assistència en matèria de registres (OAMR) un model de requeriment d’esmena, on s’adverteixi que la data de presentació serà aquella en què s’hagi realitzat l’esmena.
• Tenir ordinadors d’accés públic per ajudar a la persona obligada a realitzar el tràmit electrònicament des de l’OAMR.
• Assistir a la persona interessada per tal de formuli el tràmit electrònicament amb el seu dispositiu personal (mòbil, tauleta o ordinador portàtil), des de la mateixa OAMR; en aquest sentit, també es poden fer campanyes de conscienciació.
• Establir altres mitjans d’assistència per aquells subjectes obligats que manifestin no tenir els recursos o coneixements suficients per tramitar electrònicament.
• Ampliar la informació del catàleg de tràmits, per tal d’indicar com han de presentar-se les sol·licituds, aportar documents, etc.

Normativa

Llei 39/2015: art. 12, 13, 14 i 68

RD 203/2021: art. 3 i 14

Solucions AOC