És obligatori utilitzar els mitjans electrònics per relacionar-se amb les Administracions públiques (AP) quan l’interessat és un/a:
• Persona jurídica.
• Entitat sense personalitat jurídica.
• Professional de col·legiació obligatòria.
• Treballador públic (per al tràmits que realitza per la seva condició d’empleat públic).
A més, tinguem en compte que altres col·lectius també poden estar obligats a relacionar-se electrònicament amb les AP si s’ha establert reglamentàriament així.
Amb caràcter general, les persones físiques poden escollir si es relacionen amb les AP per mitjans electrònics o bé, utilitzen els altres canals previstos a la normativa (per exemple, el canal presencial o les oficines de correus).
Els treballadors autònoms són persones físiques i, en conseqüència, no estan obligats a relacionar-se electrònicament amb les AP.
Tot i així, cada vegada és més habitual que les AP estableixin l’ús obligatori del canal electrònic per als treballadors autònoms per a les actuacions que duen a terme per raó de la seva activitat professional; és el cas de les següents disposicions:
• Decret 76/2020, de 4 d’agost, d’Administració Digital (art.73).
• Llei 18/2020, del 28 de desembre, de facilitació de l’activitat econòmica (art.6).
En principi, no. La normativa no preveu excepcions per les quals una persona obligada a utilitzar el canal electrònic pot presentar un escrit presencialment.
Què podem fer si es dona el cas?
Primer, acceptar la sol·licitud (o el tràmit) i enregistrar el document d’entrada.
A continuació, informar a la persona que està obligada a relacionar-se electrònicament amb l’AP i que, per aquest motiu, se’l requerirà per esmenar la sol·licitud per tal de presentar-la per mitjans electrònics.
També cal avisar a la persona que si no respon al requeriment, s’entendrà desistida la sol·licitud.
Davant de situacions com la descrita, us facilitem algunes bones pràctiques per a que les valoreu per aplicar-les a la vostra organització:
• Fer el requeriment de forma simultània a l’enregistrament d’entrada de la sol·licitud (mitjançant una notificació per compareixença espontània).
• Facilitar a les oficines d’assistència en matèria de registres (OAMR) un model de requeriment d’esmena, on s’adverteixi que la data de presentació serà aquella en què s’hagi realitzat l’esmena.
• Tenir ordinadors d’accés públic per ajudar a la persona obligada a realitzar el tràmit electrònicament des de l’OAMR.
• Assistir a la persona interessada per tal de formuli el tràmit electrònicament amb el seu dispositiu personal (mòbil, tauleta o ordinador portàtil), des de la mateixa OAMR; en aquest sentit, també es poden fer campanyes de conscienciació.
• Establir altres mitjans d’assistència per aquells subjectes obligats que manifestin no tenir els recursos o coneixements suficients per tramitar electrònicament.
• Ampliar la informació del catàleg de tràmits, per tal d’indicar com han de presentar-se les sol·licituds, aportar documents, etc.
Llei 39/2015: art. 12, 13, 14 i 68
RD 203/2021: art. 3 i 14