Si ets usuari d’e-NOTUM pots fer el seguiment de les notificacions electròniques emeses des del teu ens i departament (en qualsevol estat que es trobin), des del portal EACAT i seguint les passes que s’indiquen a la FAQ Com crear una notificació/comunicació?, apartats Com consulto el detall de les notificacions realitzades? i Com puc cercar i filtrar les notificacions realitzades?.

En concret, pots:
• Consultar el llistat en ordre cronològic invers.
• Realitzar una cerca avançada.
• Descarregar un justificant amb les evidències del procés de notificació, quan les notificacions arriben a un estat final (consta l’accés o el rebuig). Aquest document també està disponible des del portal ciutadania.

A més, en el detall de cada notificació trobaràs les seves dades rellevants: dates i hores, estat, etc.

El justificant d’evidències

Com indicàvem, el servei e-NOTUM genera -de forma automàtica- un document PDF anomenat Evidències del procés de notificació, que està disponible quan finalitza el procés de notificació.

Aquest document permet justificar l’accés o el rebuig de la notificació i acredita la identificació de l’acte notificat, la persona destinatària, data concreta de la posada a disposició i data de pràctica de la notificació; és similar a l’acusament de rebuda de les notificacions en paper.

Per tant, pots incorporar el justificant Evidències del procés de notificació a l’expedient administratiu i/o utilitzar-lo com a prova de les circumstàncies de cada notificació concreta en cas de recurs o davant d’un tribunal.
Per garantir l’autenticitat, integritat i conservació del document, està signat amb un segell de l’AOC.

Més informació a:
Com obtenir justificant de les notificacions electròniques enviades?
Quina informació contenen les evidències del procés de notificació?

La signatura del justificant d’evidències

L’informe d’Evidències del procés de notificació està signat amb un segell de l’AOC que garantir l’autenticitat, integritat i conservació del document.

L’ús del segell implica que en el cas de justificants antics, no sigui possible validar-lo perquè ha caducat. De ser el cas, tingues en compte que no és necessari fer un ressegellat dels documents electrònics quan caduca el mecanisme de signatura emprat perquè el rellevant és el contingut del document (les evidències).

En aplicació de la normativa reguladora dels aspectes de seguretat en matèria d’administració electrònica, es pot presumir la validesa del mecanisme de signatura emprat (deixant al marge qualsevol valoració sobre el contingut del document), si es pot comprovar la conservació de la integritat i custòdia del document (que no hi ha elements que qüestionin la integritat i autenticitat).

En el cas dels informes d'evidències d'e-NOTUM, la conservació i arxiu d'aquest document/informe correspon a l'Administració usuària del servei que ha actuat en el procediment concret.

Els estats de les notificacions

Pots consultar el llistat d’estats de les notificacions (intermedis o finals) al portal de suport del servei: Estats de la notificació electrònica

La successió dels destinataris de les notificacions

Tal com s’ha indicat més amunt, com que en el procés de notificació a través d’e-NOTUM es generen diverses evidències que conformen la garantia de la posada a disposició de la notificació, del seu contingut i de la seva possible acceptació o rebuig.

En el cas que la persona que succeeix l’interessat comuniqui aquesta circumstància a l’Administració competent, no és possible substituir el NIF d’una persona per l’altra; en aquest cas, s’ha d’anul·lar tècnicament la notificació concreta i generar-ne una de nova (amb el NIF de la persona successora).

Respecte a aquesta qüestió, s’ha introduït una millora en el servei e-NOTUM per tal de poder gestionar l’anul·lació de les notificacions des de les pantalles d’EACAT; a l’enllaç següent tens el procediment que cal seguir per anul·lar una notificació des d’EACAT.

Glossari de les notificacions electròniques

Posada a disposició: element d’una notificació electrònica consistent en la publicació de l’acte administratiu a un espai restringit (seu electrònica o punt d’accés general). Per accedir a aquest espai restringit, la persona interessada s’ha d’identificar electrònicament, seleccionar la notificació i, a continuació, obrir el contingut de la notificació.

Totes les accions (publicació, accés i obertura) s’enregistren amb un segell de temps.

En el nou portal de ciutadania d’e-NOTUM consta com a Lliurament (tan a l’avís com a les evidències es fa referència a la data de lliurament).

Avís de posada a disposició: SMS o correu electrònic que rep la persona interessada o el seu representant, per indicar-li que ha rebut una notificació.

Evidències de la notificació: document consten de forma fefaent les traces (evidències) rellevants del procés de la notificació. Se’l pot descarregar tant la persona interessada com l’Administració usuària d’e-NOTUM.
Bústia de notificacions: espai on el ciutadà pot veure totes les notificacions i comunicacions que li han lliurat les administracions usuàries d’e-NOTUM.

En aquest sentit, amb la finalitat que els elements de les notificacions electròniques siguin fàcilment identificables, l’AOC ha posat en marxa un nou portal de ciutadania d’e-NOTUM.

Aquests elements, que mantenen el seu funcionament i garanties, apareixen amb una terminologia basada en la comunicació clara.

Normativa

Llei 39/2015: art. 41 a 45
RD 203/2021: art. 42 a 45
Llei 26/2010: art. 56
Esquema Nacional de Seguretat i Normes Tècniques de Signatura electrònica (ETSI)

Solucions relacionades