Les Administracions públiques (AP) hem de garantir el dret dels interessats a no aportar dades o documents que ja estan en poder de l’Administració actuant o hagin elaborats per qualsevol altra Administració.

Per tal de garantir aquest dret, les AP duem a terme intercanvis de dades i documents a través de plataformes d’intermediació, que garanteixen la interoperabilitat (i la seguretat necessària).

Ara bé, la gestió i organització que -internament- comporta el funcionament de la interoperabilitat per a cada AP pot ser una tasca complexa i desconeguda, sigui per als que volen començar a consultar dades, com per aquells ja ho fan i volen ampliar les consultes que realitzen.

Tot això, pot ser un desincentiu a la realització de consultes a través de Via Oberta (VO). Per aquest motiu, en aquesta FAQ s’exposen algunes qüestions que poden ser d’ajuda per començar a interoperar.

Què hem de fer per interoperar?

Primer de tot, és aconsellable consultar el Catàleg de dades i documents interoperables a Catalunya per familiaritzar-nos amb quines dades tenim a la nostra disposició (el Catàleg també es coneix com Cartes de serveis de Via Oberta).

A continuació, és recomanable que revisem els tràmits de l’organisme, amb l’objectiu d’identificar quines dades i/o documents no caldria requerir perquè podem consultar-la al Catàleg.

És possible que, d’aquesta revisió, s’identifiqui la necessitat de fer canvis en els tràmits. Per exemple:

  • D’estructura dels formularis (per exemple, habilitar una casella per poder-se oposar a les consultes o afegir un apartat per referenciar les dades a efectes de localització del document);
  • A l’apartat de descripció dels tràmits, per informar que els interessats poden estalviar-se adjuntar la documentació.

En segon lloc, hem de seguir les passes que s’indiquen a la FAQ Com m’adhereixo al Conveni Marc d’Interoperabilitat (CMI)?

Després, hem de tramitar les Autoritzacions d’accés a les dades pertinents, segons les necessitats que haguem detectat. A aquests efectes, hi ha més informació a la FAQ Com sol·licito l’alta als serveis de Via Oberta?

Qui pot fer les consultes?

Els empleats públics vinculats a l’AP que necessita les dades (que ha estat prèviament autoritzada pel cedent) poden fer consultes d’interoperabilitat.

En aplicació de la normativa, cal identificar l’empleat que intervé en la consulta de dades. També és una condició fixada pels cedents de les dades.

Per això, les consultes d’interoperabilitat les fa un empleat públic amb un certificat electrònic qualificat que acredita la seva vinculació directa a una AP amb una relació funcionarial o contractual.

En canvi, una persona que treballi per una empresa adjudicatària d’una licitació, no pot realitzar les consultes (s’amplia al següent apartat).

Què necessita l’empleat per fer les consultes?

Els empleats que fan les consultes d’interoperabilitat necessiten:

  • Tenir un certificat electrònic qualificat que acredita la vinculació directa de la persona a una AP, per exemple una T-CAT en targeta o programari (no és imprescindible que el prestador de serveis de confiança sigui l’AOC).
  • Estar donat d’alta a EACAT.
  • Comptar amb l’autorització de l’organisme al qual està vinculat per ser usuari de VO i també per al consum concret del servei.

NOTA: els treballadors que fan consultes per PICA (plataforma de l’Administració de la Generalitat de Catalunya), han de consultar a les àrees o unitats respectives.

NOTA: no pot utilitzar-se la T-CAT de persona vinculada per realitzar les consultes d’interoperabilitat perquè no és un certificat d’empleat públic (la persona titular no està vinculada directament a una administració pública de Catalunya sinó que hi té una relació de servei o funcional).

De fet, “Unitat en la organització“ que consta en aquest certificat, no fa referència a l’Administració on presta serveis i, com a conseqüència, no conté la informació exigida per a les consultes.

La política de seguretat de les consultes

Recollint l’esmentat, la política de seguretat de l’AOC estableix que l’accés a les consultes de VO a través de les pantalles d’EACAT les ha de fer un treballador públic. Per tant, no es podrà accedir a VO amb:

  • Certificat de treballador públic d’una AP diferent a la que estigui adscrit l’usuari d’EACAT en el moment de fer la consulta;
  • Certificat idCAT, perquè és un certificat de ciutadania (no vincula a la persona titular com un treballador d’una AP);
  • Altres certificats de ciutadania emesos per altres prestadors, pel mateix motiu del punt anterior.
Glossari d’interoperabilitat

A continuació es recull un glossari amb la terminologia específica que s’utilitza en les consultes d’interoperabilitat:

  • Autoritzacions: petició de cada un dels serveis (no és la sol·licitud de VO).
  • Cartes de serveis: document on consten les condicions de consulta (tècniques, jurídiques i funcionals), així com la informació que disponible al servei.
  • Catàleg de dades i documents interoperables a Catalunya: instrument que conté el conjunt de totes les dades que poden consultar les AP catalanes.
  • Consultes: és el procés íntegre d’intercanvi des de que l’AP requereix unes dades fins que les obté. És a dir, una consulta comprèn la petició i la resposta. Les traces que es conserven des del servei són les de la consulta.
  • Node d’interoperabilitat: són les funcions que desenvolupa l’AOC des del servei de VO i qualsevol altra en matèria d’interoperabilitat.
Normativa

Llei 39/2015: art. 28 i 53

Llei 40/2015: art. 44 i 155

RD 203/2021: art. 25 i 61

Solucions relacionades