Els portals de transparència han de contenir tota la informació pública de manera gratuïta, fàcil, clara i accessible. Les dades s’han d’actualitzar periòdicament i han d’incorporar mecanismes d’alerta sobre les actualitzacions. A més, cal que la informació es publiqui de forma estructurada i reutilitzable.
Ara bé, el compliment efectiu de les obligacions de publicitat activa exigeix a les administracions un esforç organitzatiu i de sistematització de la informació que dificulta l’assoliment d’un nivell òptim de transparència. A la pràctica, tot i la bona predisposició de les administracions, aquestes dificultats es tradueixen en la publicació de dades obsoletes o la manca de publicitat per no disposar d’informació estructurada que permeti la publicació automàtica.
Amb l’objectiu de facilitar el compliment de les obligacions de publicitat activa, l’AOC ofereix un model de portal de transparència, accessible des de la seu electrònica de cada ens.
Aquest model permet, entre d’altres, la publicació de la informació del propi ens, elaborada per aquest o d’altres administracions. A més, aquesta publicació es pot fer:
- De manera automatitzada, proactiva i d’actualització permanent.
- Ordenada cronològicament i per temàtiques, d’acord amb el quadre de classificació documental.
- Amb indicació de la font d’informació, la freqüència d’actualització, el model de dades i si la publicació és automàtica o manual.
Per la seva part, les administracions han de seguir treballant en l’àmbit de la transparència per fomentar:
- L’automatització de dades per defecte i des de l’origen, és a dir, des dels seus gestors d’expedients.
- La incorporació de les obligacions de publicitat activa en el conjunt normatiu de l’ens, incorporant la transparència en la cultura de l’organització.
- L’adopció de guies sobre els indicadors de publicitat activa a través de les quals es puguin incorporar nous indicadors, establir freqüències d’actualització, límits en la publicació, etc.
Llei 19/2014: arts. 5 i 6
Decret 8/2021: art. 13